Leverandørbetingelser

Standard leverandørbetingelser

Disse betingelser gjelder for alle leverandører til Sterner AS (kunden/kjøper) og er gjeldende dersom ikke annet er skriftlig avtalt.

1.  Krav til tjenesten / leveransen
Tjenesten skal utføres fagmessig av kvalifisert personell. Tjenesten skal være i samsvar med Sterners og sluttkundens krav til kvalitet, samt følge alminnelig akseptert bransjestandard. Videre skal tjenesten utføres ut fra gjeldende lovgivning, forskrifter eller offentlige vedtak.

Leverandøren er kjent med at Sterner AS ønsker et høyt og profesjonelt servicenivå og etterstreber høy kundetilfredshet.  Leverandøren plikter dermed under enhver omstendighet hvor det lar seg gjøre å bidra til å styrke Sterners posisjon som ledende leverandør i markedet. I tillegg skal leverandøren opptre på en slik måte at det ikke forekommer forhold som kan medføre en fare for svekkelse av Sterner AS sitt omdømme, merkevare, tillitt i markedet eller goodwill.

2. Inspeksjon / revisjon
Sterner AS har til enhver tid rett til å gjennomføre inspeksjoner og revisjoner i leverandørens lokaler og hos eventuelle underleverandører. Leverandøren skal kostnadsfritt bistå Sterner før, og under, slike inspeksjoner. Ved inspeksjoner skal leverandør på forespørsel fremvise all dokumentasjon som er nødvendig for å oppfylle kravene i avtalen. Dersom Sterner AS er av den oppfatning at kvalitetssystemet er mangelfullt, skal leverandøren umiddelbart for egen kostnad iverksette rimelige og nødvendige tiltak for å rette dette.

3. Prisendringer
De aktuelle priser dekker alle utgifter i forbindelse med Leverandørens arbeid slik som lønn, sosiale kostnader, materiell, reise m.m. Leverandøren har rett til å justere sine priser i tråd med endringene i konsumprisindeksen fastsatt av Statistisk Sentralbyrå. Slik regulering kan kreves en gang i året. Prisreguleringen skal være 2% lavere enn konsumprisindeksen, da det forutsettes at leverandøren kompenser dette gjennom effektivitetsøkninger, innkjøp etc. Justering av priser som følge av variasjoner i valutakurser skal ikke finne sted med mindre dette er særskilt avtalt.

Prisene inkluderer i tillegg til det som er nevnt i bestillingen: Emballasje, paller, skatter og andre avgifter. Prisen inkluderer også sertifikater og annen nødvendig dokumentasjon. Prisen omfatter også frakt dersom dette er avtalt.

4. Levering
Leveringsbetingelser avtales i henhold til Incoterms mellom kjøper og selger. Leverandøren skal til enhver tid varsle Sterner AS ved forsinkelser og utsatte leveringer fra leverandører og underleverandører. Leverandøren kan ikke levere tidligere enn avtalt uten nærmere avtale med kjøper. Dersom varen motas tidligere en avtalt kan kjøper enten:

  • Returnere leveransen for selgers kostnad
  • Beholde leveransen og kreve at leverandøren dekker eventuell kostand for lager, preservering eller andre uforutsette kostnader.


Dersom kjøper beholder leveransen ved for tidlig levering kan betalingen utsettes til det som ville vært betalingstidspunktet dersom leverandøren hadde levert i henhold til den avtalte leveringsdatoen.

5. Pakkseddel / faktura
Kjøper skal motta pakkseddel eller faktura per leveranse. Pakkseddel/faktura skal være i henhold til anvisningen gitt i bestillingen. Alle deler av leveransen skal være merket i samsvar med pakkseddel og anvisninger i bestillingen. Pakkseddel skal følge varen. Leverandørens sjåfør skal aktivt sørge for at pakkseddel blir gjennomgått, kontrollert mot vare og signert av bemyndiget personell hos kjøper.

6. Bestilling
Bestilling skjer via skriftlig rekvisisjon, og er kun gyldig ved skriftlig ordrebekreftelse fra bemyndiget person hos kunden/leverandøren. Bestillingsnummer/rekvisisjonsnummer og bestillers navn skal alltid påføres bestillingen. Ved mislighold kan Sterner AS via skriftlig varsel avbestille tjenesten helt eller delvis fra leverandøren med umiddelbar virkning. Dersom arbeid er utført eller påbegynt, skal kunden betale for det utførte arbeidet.

7. Betalingsbetingelser
Standard betalingsbetingelser hos Sterner AS er på 45 dager netto, dersom ikke annet er avtalt skriftlig. Leverandør har ikke rett til å sende faktura før leveringen har funnet sted dersom ikke annet er avtalt. Kredittid løper fra gyldig mottak av faktura. Gebyrer belastes ikke.

8. Dokumentasjon
Leverandøren er ansvarlig for produktdokumentasjon (Teknisk, FDV, miljø, produktinformasjon, produktdatablad etc.) og forskriftsmessige sikkerhetsdatablader (HMS-datablader), og skal overlevere slike elektronisk i det formatet som kunden angir. For varer som er omfattet av Maskindirektivet og EU direktivet (Directive 2006/42/EC) skal brukermanual på norsk leveres sammen med CE sertifikat.

9. Etiske retningslinjer
Leverandøren skal drive sin virksomhet i henhold til Sterner AS sine etiske retningslinjer og videreføre disse i alle ledd av leverandørkjeden.

10. Reklamasjon
Sterner AS skal gi leverandøren tilbakemelding så raskt det lar seg gjøre om alle typer klager eller ukurans som måtte oppstå relatert til leveransen. Sterner AS forbeholder seg retten til å bruke tid for å gå gjennom leveringens innhold og kvalitet. Reklamasjon må imidlertid meddeles leverandør innen rimelig tid.

11. Arbeidsmiljø og sikkerhet
Leverandøren skal ha et system for å ivareta sine ansatte og sørge for at ikke ansatte blir utsatt for sikkerhetsrisiko.

12. Kvalitet
Leverandøren skal ha et godkjent styringssystem for kontroll av kvalitet. Fortrinnsvis et sertifisert system iht. ISO9001. Varen skal også tilfredsstille de spesifikasjoner som Sterner AS bestiller etter.

13. Ytre miljø
Leverandøren skal ha et bevisst forhold til ytre miljøpåvirkninger, herav oversikt over miljøavtrykk der det skal vises til miljøregnskap som omfatter produsert avfallsmengde, produsert emballasje, utslipp av klimagasser og energiforbruk. Sterner AS har som mål å bli sertifisert som miljøfyrtårn og driver et kontinuerlig forbedringsarbeid innen ytre miljø. Leverandøren skal derfor minimere bruken av emballasje, og sende i bulk der det er mulig.

14. Force majeure
Partene fritas for sine forpliktelser dersom det kan bevises at arbeidet har blitt forhindret av «force majeure». Med «force majeure» menes en hendelse utenfor en parts kontroll som ikke kunne vært forutsett eller forhindret da avtalen ble inngått. En hendelse som det med rimelighet ikke kan ventes at en kan avverge virkningene av eller overvinne. Som force majeure regnes blant annet: Streik, lockout, naturkatastrofer, krig og andre krigslignende situasjoner.

15. Tvister
Dersom det oppstår tvister mellom partene i tilknytning til avtalen, skal disse først bli forsøkt løst via forhandlinger. Dersom forhandlingene ikke fører fram, skal tvisten avgjøres ved de alminnelige norske domstoler. Verneting skal være Follo tingrett.

16. Taushetsplikt
Partene forplikter å overholde taushetsplikten seg imellom. Gjensidig full taushet om alle forhold en får kjennskap til i forbindelse med gjennomføringen av avtalen, og om avtalens innhold.